23. 05. 2024.
Vesti

U ČIJEM SU INTERESU SKUPI UDŽBENICI I DEČJE SUZE?

Avatar
  • September 28, 2023
  • 9 min read
U ČIJEM SU INTERESU SKUPI UDŽBENICI I DEČJE SUZE?

„Ne postoji opravdanje za diskriminaciju deteta“, tvrdi školski psiholog M.R, komentarišući pritiske i poniženja koje učenici koji, mimo izbora škole, koriste udžbenike Fondacije „Alek Kavčić“ trpe od pojedinih direktora i nastavnika.

Umesto da se kući vraćaju radosna i bezbrižna, kako dolikuje njihovom uzrastu, deca nam se, ovih dana, kući vraćaju potištena i sa suzama u očima!

To piše u dopisu koji su direktoru jedne niške osnovne škole uputili uznemireni roditelji, koji su svojoj deci nabavili udžbenike Fondacije „Alek Kavčić“, višestruko jeftinije u odnosu na udžbenike drugih izdavača.

 

U nastavku dopisa upozoravaju da će tražiti odgovornost onih koji su njihovu decu izložili traumama, kao i da će svoja prava braniti na sve zakonske načine, uključujući i bojkot nastave.

Taj dopis roditelja izazvan je pritiscima i poniženjima  kojima su izložena njihova deca, jer im nastavnici ne dozvoljavaju da koriste udžbenike koje imaju, a koje je odobrilo Ministarstvo prosvete, već insistiraju na višestruko skupljim udžbenicima drugih izdavača, pritom ne prezajući od pretnji i ucena.

U Osnovnoj školi „Sremski front“ u Šidu, u kojoj su se i ove godine odlučili za udžbenike Fondacije „Alek Kavčić“ – a koje je prošle godine finansirala lokalna samouprava – iznenada je, početkom maja, sazvana sednica nastavničkog veća, na kojoj je jedina tačka dnevnog reda bila promena odluke o izboru udžbenika.

„Opština Šid je jedna od prvih opština u Srbiji koja je svim osnovcima obezbedila besplatne udžbenike, i to su podržali i roditelji i građani Šida“, kaže za naš portal Slađana Stojanović, čija deca idu u šidsku školu „Branko Radičević“.

 

 

Sve je, kaže, i početkom ove godine ukazivalo na to da će se ta praksa nastaviti, u martu su nastavnićka veća gotovo svih škola izabrala udžbenike Fondacije a onda je, početkom maja, kako navodi, očigledno po nečijoj direktivi, sve krenulo naopako.

„Samo jedan dan posle tragedije u ’Ribnikaru’, kada su cela Srbija i region tugovali, direktor OŠ ’Sremski front’  sazvao je sednicu nastavničkog veća na kojoj je doneta odluka o promeni udžbenika.

Izgleda da direktoru i nekim nastavnicima te škole najvažnija tema u tom tragičnom i tužnom trenutku nije bila tragedija u Beogradu i otvaranje dijaloga sa roditeljima u cilju bezbednosti dece, već izlaganje roditelja novim, bespotrebnim troškovima.

Stopama te, pošle su i sve druge škole u Šidu i preinačile svoje ranije odluke“, kaže majka školaraca.

Slađana Stojanović kaže da su, bez obzira na tu odluku, pronađeni sponzori, pa su svim osnovcima obezbeđeni udžbenici Fondacije „Alek Kavčić“.

Međutim, prvog dana školske godine ćerke su joj, kaže, došle uznemirene iz škole, tvrdeći da su im nastavnici zabranili da koriste te udžbenike i nisu im dali domaće zadatke za taj dan!?

Našem portalu javili su se roditelji i nastavnici koji se sa istim problemom susreću u Nišu, Kragujevcu, Novom Sadu i još nekih mestima.

Škole svoje odluke najčešće pravdaju razlikom u kvalitetu udžbenika i svojim zakonskim pravom da biraju udžbenike.

„Prošle godine je u mojoj školi razmotren predlog roditelja da se izaberu udžbenici Fondacije ’Alek Kavčić’, kao daleko najjeftiniji na tržištu“, svedoči Vladimir Ristić, direktor Osnovne škole „Dositej Obradović“ u selu Omoljica kod Pančeva.

 

 

Kaže da su detaljno razmotrili zakonsku regulativu u vezi sa izborom udžbenika, nastavničko veće je analiziralo udžbenike Fondacije i uporedilo ih sa udžbenicima drugih izdavača, posle čega je utvrđeno da ne postoje zakonske prepreke i da udžbenici Fondacije, kvalitetom, ni najmanje ne zaostaju za udžbenicima ostalih izdavača.

„Nismo više imali nikakve dileme: izašli smo u susret roditeljima i njihovoj deci, zbog kojih škola i postoji. S obzirom na to da su učenici naše škole i ove godine postigli najbolje rezultate na završnim ispitima na teritoriji Grada Pančeva, osvojili nagrade na državnim i međunarodnim školskim takmičenjima, jasno je da je odluka o izboru najpovoljnijih udžbenika bila ispravna, pa su isti udžbenici izabrani za sve razrede i u tekućoj školskoj godini“, kaže direktor omoljičke osnovne škole.

O pritiscima koje doživljavaju i nastavnici koji su omogućili učenicima da koriste jeftinije udžbenike, za naš portal govori Dejan Petrović, učitelj iz Niša koji je nedavno poslao poruku ohrabrenja roditeljima i svojim kolegama :

„Od trenutka kada sam, pre dve godine, izašao u susret zahtevu roditelja učenika mog odeljenja i prihvatio udžbenike Fondacije ’Alek Kavčić’, naišao sam na odbijanje, pretnje, pritiske i laži, najpre direktorke škole, a onda – i posredno, od pojedinih kolega.

 

 

Na jednom od sastanaka kolektiva, direktorka je pročitala navodno zvanično tumačenje Ministarstva prosvete kako direktor i škola treba da zaštite odluku o izboru udžbenika, nipodaštavajući ulogu i interese roditelja“, tvrdi učitelj Petrović i nastavlja:

„Kada sam joj, putem telefona, zatražio kopiju tog navodnog dopisa, direktorica je rekla da to, ipak, nije bio dopis Ministarstva“!

https://www.youtube.com/watch?v=EH61UMs-lX0

 

Učitelj iz Niša kaže da su mnoge njegove kolege svesne motiva zbog kojih se pruža tako žestok otpor jeftinijim udžbenicima, da ga podržavaju, ali u četiri oka.

„Na ovaj način ih pozivam da se oslobode straha i da ne dozvole sebi da moraju da saginju glavu i crvene ispred svojih učenika i njihovih roditelja zbog tuđih interesa i bahatosti.

Samo tako možemo sačuvati svoje i dostojanstvo časne profesije kojom se bavimo, kao poverenje učenika i roditelja“, poručuje na kraaju učitelj Dejan Petrović iz Niša. 

Advokat iz Beograda Tanja B. Božinović kaže da nijedno dete ne sme da bude izloženo maltretiranju, šikaniranju ili bilo kojoj drugoj diskriminatorskoj radnji.

„Nastavnik je dužan da đaku prenese znanje predviđena nastavnim planom i programom, što je za nastavnika osnovna radna obaveza, pri čemu je irelevantno iz kog udžbenika učenik uči, ako je taj udžbenik odobrilo Ministarstvo prosvete.

U prilog tom stavu ističem i  stav prosvetne inspekcije u nekoliko slučajeva do sada.

Dakle, svi udžbenici koji ispunjavaju uslove iz čl. 2. Zakona o udžbenicima jesu udžbenici koji mogu da se koriste i svako zabranjivanje ili kažnjavanje učenika koji uči iz udžbenika koji nije po volji nastavnika je zabranjeno“,napominje advokat Tanja B. Božinović.

 

Kada je reč o zakonskim mehanizmima zaštite prava roditelja i dostojanstva i integriteta učenika, navodi da se pravo na zaštitu od direktne diskriminacije postiže prijavom prosvetnoj inspekciji škole i prijavom nastavnika koji diskriminiše učenika na bilo koji način.

„Prijavu  prosvetnoj inspekciji, odnosno prosvetnom savetniku, uvek predlažem kao prvi korak u zaštiti prava učenika od diskriminacije po tom osnovu.

Takođe, diskriminisani uživa sudsku zaštitu i ima pravo da pokrene ili građansko – pravni ili krivično – pravni postupak, u zavisnosti od činjenica svakog konkretnog slučaja.

Postupke pokreću roditelji kao zakonski zastupnici svoje maloletne dece. Postupci moraju da budu zasnovani na činjenicama i dokazima. Roditelj može da izda punomoćje advokatu koji bi ga zastupao u konkretnoj pravnoj stvari“, objašnjava advokat i dodaje: „

Dakle, pravna sredstva postoje i smatram da ih treba koristiti u svim slučajevima kada se ugrožava ličnost deteta“.

I školski psiholog M. R. potvrđuje da nema opravdanja za diskriminaciju deteta.

„Opštepoznato je da je svaki vid diskriminatorskog ponašanja prema učeniku u školi ne samo protivzakonit nego i neljudski, a samim tim i nedopustiv.

Učenici koji su iz bilo kog razloga izloženi drugačijem načinu ophođenja, vređanju, ismevanju i slično – bilo ko da im to čini u školi – trpe posledice emocionalnog nasilja.

Kao psiholog, naročito izdvajam opasnost te vrste nasilja u odnosu na fizičko koje je uočljivije i teško može da se sakrije.

Za razliku od njega, emocionalno nasilje se često ni ne prepoznaje i minimizira se njegov značaj, što je potpuno neopravdano, naročito ako imamo u vidu toksično dejstvo na psihu deteta.

Teže ga je uočiti, teže se dokazuje, dete ga teško verbalizuje, i to su samo neki od razloga zašto se često prelazi preko takvih oblika ponašanja kao da se nisu ni dogodili.

Najčešće posledice emocionalnog nasilja su neprijatna osećanja kao što su tuga, osećanje nepripadanja, manje  vrednosti, odbačenosti i usamljenosti.

Dugotrajno dejstvo takvih i sličnih osećanja može da ima i fizičke posledice kao što su glavobolja, nesanica, zamor, ali i katastrofalne posledice na psihu deteta jer usled dugotranog dejstva straha i krivice može da se pojavi i osećanje izopštenosti iz grupe koje se smatra jednim od najčešćih uzroka suicida u adolescentskom periodu“, upozorava psiholog i poziva nastavnike i
roditelje na dijalog u interesu dece.

Na naše pitanje da li takvi pritisci za posledicu mogu da imaju i vršnjačko nasilje i nasilje učenika prema nastavniku, potvrdno odgovara.

Posle svega, umesto da se uspostavljaju poverenja i saradnja između roditelja i nastavnika, što je posle masovnog ubistva u OŠ „Vladislav Ribnikar“ potrebnije nego ikada, neodgovorni pojedinci ruše sve mostove, ne brinući o deci.

Ko će biti odgovoran za eventualne posledice?

Podeli:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *