Ove godine se obeležava stogodišnjica rođenja Mire Trailović. Rođena je 22. januara 1924. u Beogradu.
Otac joj je bio prevodilac sa francuskog jezika, a majka profesorka francuskog jezika.
Baka Katarina je bila dvorska dama kraljice Natalije Obrenović, a deda, Milan Simić, upravnik Narodnog pozorišta.
Imala je privilegiju obrazovanih predaka i roditelja, što joj je omogućilo da ide dalje, ali i da ima odgovornost. Završila je Muzičku akademiju, odustala od arhitekture posle dva semestra, napustila
Tehnologiju, a Istoriju umetnosti pred diplomski.
Očigledno joj je drama bila u krvi.
Diplomirala je režiju na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu, gde će kasnije biti profesorka. Tu je pronašla svoj put.
Mira Trailović je otpočela novu epohu teatra u Jugoslaviji. Režijom Fausta, 12. novembra 1956. u sali sa 212 stolica otvoreno je avangardno pozorište Atelje 212. To je bilo i prvo pozorište iz SFRJ koje je posle Drugog svetskog rata pozvano da gostuje u SAD.
Unosila je nove kulturne i političke trendove u pozorišni život. Dovodila je najpoznatija pozorišta i predstave u Beograd i bila odlikovana najvišim odlikovanjima Francuske. Dobila je priznanje Udruženja američkih pozorišnih umetnika i ambasade Nemačke za doprinos na polju kulture.
1969. režira kultni mjuzikl Kosa, prvu postavku u Evropi.
https://www.youtube.com/watch?v=1skfQMwPfCw
Sa Jovanom Ćirilovim 1967. inicira osnivanje jednog od najvećih pozorišnih festivala – Beogradski internacionalni teatarski festival – BITEF.
1972. režira rok operu Isus Hristos Super Star. Njeni komadi su bili avangarda a grozila se reči „Avangarda“.
Dama, kada to nije bilo poželjno, sa građanskom i intelektualnom zaleđinom, ali tradicionalna, istovremeno i kosmopolita, strasna i istrajna, hrabra u nastojanju da bude prosvetitelj provincijskom duhu.
Kada su Ežena Joneska 1971. pitali šta je video u Beogradu, odgovorio je: ” Miru Trailović. Zar to nije sasvim dovoljno?
Autor: Arleta Ajdić- Lončar